Geng blog

08/12/2011

Bumi Baru Untukku!




Hujan turun lagi membasahi bumi Tanjung Malim. Sepanjang hampir setahun setengah aku merantau di sini , hampir setiap hari pasti hujan turun. Paling-paling minima sekalipun , hujan akan turun 3 huingga 4 kali dalam tempoh seminggu. Memang sejuk dan suburlah tanah-tanah disini sebab selalu disirami air hujan.

Lebih kurang nak meredah hujan macam nilah mase hujan nak ke kuliah. hehe

Sebagai perantau disini aku masih lagi belum tahu banyak tetang Tanjung Malim. Masih terlalu baru aku disini. Tapi jika nak dibanding dulu, lebih baiklah sekarang. Dulu setiap hari habis kuliah aku hanya duduk terperap didalam bilik yang disediakan kolej. Tapi bermula sem ni aku tidak lagi tinggal di kolej. Aku dan beberapa orang kawan menyewa disebuah rumah yang cukup selesa dengan harga yang sangat selesa (haha.. tambah-tambah lagi bukan duit aku yang digunakan untuk bayar sewa).  Jiran-jiran kebanyakkan berbangsa Cina justeru tak banyak ukhwah yang dapat kami jalinkan sesama jiran (alasan.. J).


boleh angkat kertas ni dekat jiran-jiran yang tak dikenali??



Banyak juga pengalaman baru yang dapat aku kutip sepanjang tinggal diluar kolej kediaman. Disebabkan rumah sewa yang berhampiran dengan kampus utama, kami serumah berpakat membeli basikal. Kelakar apabila seorang kawan yang tak tahu apa-apa mengenai basikal kami paksa dia agar tahu mengendalikannya. Soal jatuh, usah dikira berapa banyak. Tapi sekarang dia sudah tahu mengayuh basikal melebihi had laju ditetapkan (istilah kami gunakan “merempit”).


yeahhh!! baru belajar nek beskal!!


Sem ini banyak mengajar aku mengenai kawan. Ya... kawan ketawa senang dicari, kawan menangis?? Entahlah...kita sememangnya tak layak nak menilai orang lain dari sudut luaran semata-mata. Dalam dunia ni apa pun boleh terjadi. Kalau dulu lawan, mungkin kini boleh jadi kawan dan begitulah sebaliknya. Kawan yang betul-betul kawan aku banyak mengetahui apa yang aku lalui sepanjang sem ni. Yang bukan kawan pula depan cakap lain, belakang buat lain. Waualahulalam. Aku sendiri tak faham kenapa sesetengah orang perlu nak menipu aku walaupun tak perlu pun nak menipu sebab aku tahu dah dia menipu. Manusia kan? Aneh dan unik. Agaknya yang menipu tu tak tahu setiap kali dia menipu, sebenarnya dia akan terus menipu untuk menutupi penipuan yang sebelumnya.


aku anti dengan orang yang MENIPU!!


Manusia ciptaan Allah yang sempurna namun takkan terlepas dari melakukan kesalahan. Masih terlalu banyak lagi perkara yang aku masih tak ketahui dan masih terlalu awal untuk aku buat kesimpulan (layak ke aku nak menilai sedangkan aku pun tak sempurna...). Menilai tu sememangnya mudah, namun tepat atau tak sahaja yang menjadi persoalan. Aku bersyukur sebab masih ramai lagi kawan-kawan yang ada disisi. Masih ada kelurga yang ada dikejauhan yang mendoakan kejayaan aku disini.  Yang aku yakin pasti ada hikmah atas segala yang berlaku. Terus melangkah.

Nota kaki : seorang kawan baru sahaj menelefon dan menyatakan kebimbangannya mengenai markah     tugasan. Risau tak mampu nak skor dalam final exam.

No comments:

Post a Comment

bagi sikit pendapat... :)