Geng blog

01/12/2012

Abah..

Rindu pada abah...

Tibe-tibe rase rindu pulak kat abah bila ade kawan post kat laman mukabuku pasal ayah...

::AYAH adalah ayah yang TERHEBAT::

Ayah akan melupakan apa yang dia inginkan, supaya dapat memberikan apa yang kita perlukan..

Ayah selalu berfikir dan bekerja keras untuk membayar yuran kita setiap semester, meskipun kita tidak pernah membantunya menghitung berapa banyak kedutan di dahinya..
Ayah akan berkata, "tanyakan pada ibumu" ketika dia ingin berkata "tidak"...
Ayah lebih bangga melihat prestasi kita daripada melihat prestasinya...
Ayah tidak suka menitiskan airmata...
ketika kita lahir dan dia mendengar kita menangis untuk pertama kalinya, dia sangat gembira sehingga hampir keluar air matanya. Ketika kita masih kecil, dia akan memeluk kita untuk mengusir rasa takut kita...
Tetapi, ayah tidak dapat tidur sepanjang malam, ketika anaknya yang berada diperantauan tidak memberi khabar...



Ayah pernah berkata: “kalau ingin mendapatkan pedang yang tajam dan berkualiti tinggi, janganlah mencarinya di pasar, tetapi datang dan pesanlah secara langsung pada tukang besinya. Begitu pun juga dengan cinta dan teman dalam hidupmu, jika ingin mendapatkan cinta sejati kelak, maka minta dan pesanlah pada Yang Menciptakannya”
Untuk masa depan anak lelakinya, Ayah berpesan: “jadilah lebih kuat dan tabah daripadaku, pilihlah ibu untuk anak-anakmu kelak wanita yang lebih baik dari ibumu , berikan yang lebih baik untuk menantu dan cucu-cucuku, daripada apa yang yang telah ku beri padamu”.
Dan untuk masa depan anak gadisnya ayah berpesan: “jangan kecewa meskipun kamu seorang wanita, selalulah menjadi bidadari kecilku dan bidadari terbaik untuk ayah anak-anakmu kelak! lelaki yang lebih dapat melindungimu melebihi perlindungan ayah, tetapi jangan pernah kamu gantikan posisi ayah di hatimu”
#Ayah tidak mencuba menjadi yang terbaik, tetapi ayah hanya mencuba melakukan yang terbaik. Terima Kasih Ayah ♥


p/s: aku terharu baca post ni...tibe-tibe rase airmata nak mengalir...hubungan aku dengan abah memang tak rapat..tapi aku tau abah sayangkan aku..abah bising kalau aku asyik mintak duit..tapi dia lagi bising kalau aku tak mintak duit langsung.. dia risau kalau dalam tempoh beberapa hari  aku tak telefon kampung.. dia sibuk desak mak suruh telefon aku..aku selalu tergelak-gelak bila mak cerita pasal perangai abah kat aku mase telefon mak kat kampung.. aku tau aku jauh..abah mesti risaukan aku...walaupun dia tak cakap dia rindu kat aku, tapi dia cukup suke kalau dapat hantar aku ke Perak bila naik cuti semester..abah tak cakap suruh balas jase dia..dia cume cakap nak kete Myvi baru gantikan kete Wira dia...hahahaha..abah aku... 



Abahku...

No comments:

Post a Comment

bagi sikit pendapat... :)